Foto: Louise Flockhart

Idag blev jag trött. Jag skulle köra backintervaller och Romme alpin verkade ha en fin backe, det skulle väl ta en timme dit trodde jag. Istället blev det snarare 1h 40 min i verklighetens motvind. Nåväl, jag hittade inte avfartsvägen från stora vägen som leder upp på toppen av berget via baksidan, så istället hamnade jag vid liftstationen. Nåja, kommer jag bara upp så hittar jag nog vägen där uppe på toppen tänkte jag, och gav mig av uppför det mest gräsfria liftspåret. Jag kände direkt att det verkade vara punka på båda benen, men vadå, träning ska ju vara jobbigt, och mestadels är, så jag körde på. Det går tydligen en serviceväg på framsidan av berget som hitta.se inte vet om, den kom jag ut på och körde upp till toppen. 235 höjdmeter är backen på, och tog strax över 12 minuter. Vägen jag skulle åkt på var intagen av grävmaskiner, så den hade ändå inte fungerat. Jag svettades och frös om vartannat, kände mig tjock i halsen och hade bortdomnade ben. Till och med pulsen var svår att få upp idag, men jag sa till mig själv att träning ibland är så. Under varje intervall så tyckte jag att det var den sist, men väl uppe på toppen och nere i botten så verkade det vara en bra ide att köra en till, så det blev fyra stycken. Hemvägen avverkades i ett töcken. Som tur var hade jag nu vinden snett i ryggen på den platta vägen hem. Väl hemma tog jag en shake och la mig på sängen.

För alla transportmedelsentusiaster bjuder på en bonusbild från Parga. Vi åkte ett sådant där minitåg upp till en borg en dag och guiden berättade en rolig historia om en resenär som kände sig blåst på konfekten. Han blev tydligen rejäl upprörd över att det utlovade turistminitåget i själva verket inte alls gick på räls utan var en förklädd “buss” med vagnar som trafikerade helt vanliga vägar. Jag kan föreställa mig besvikelsen hos denne tågentusiast som inte fick njuta av en synnerligen spektakulär resa med tåg direkt från stranden uppför en 400 meter hög bergssida till en gammal borg. //M

Ps. Missa förresten inte Öijers eminenta sammanställning av banor och backar i Falun med omgivningar. Ta och piska tider på min tempobana nu!