Pallen. Foto: Niclas Österberg

Rapport från dagens tävling: Vi från Tullinge åkte ner i samlad trupp tidig morgon. Temperaturen sjönk ju längre söderut vi kom, och från ljuma Stockholm med 11 grader slutade vi vid Sörsjön med 8,5 grader kallt med polarvindar. Jag safade och körde med rejält med kläder.

Starten och den första milen gick lugnt i motvinden. Inga konstigheter. In på första stigpartiet blev det en lucka fram till Anders och Jesper som jag fick attack-täppa. Det kostade på lite precis innan bergspriset så jag beslöt mig för att strunta i att försöka ta det. Vi det här laget var det vi tre och inga andra synliga bakom. Vi körde på i rätt hårt och jämnt tempo. Bitvis blev det lite småjobbigt men läget var ändå under kontroll. Mitt vänstra ben började visa trötthetskänslor och var lite avdomnat, men istället för kramp och elände så blev det inte värre än så.

Vid den stora backen efter scoutstugan på tredje loopen ökade Jesper tempo och Anders kontrade med att sänka sitt. Jag försökte gå med Jesper, men när jag skulle växla ner till lilla fram åkte kedjan bara med runt. Jag försökte några gånger och Jesper fick några meter som jag inte lyckades täta. Ska jag vara ärlig var den backen rätt dryg på storkakan med 32-kassetten på. Uppe på toppen var det några sekunder lucka som växte utför. Jag klantade mig vid dynghålen och ute på grusvägarna stod det klart att Jesper var den starkare av oss och drygade ut sitt försprång. Jag körde på så gott jag kunde in i mål. Lite halvroligt var att spjuvern Nicklas Andersson åkte bakom Anders uppför backen och gastade om att Stefan Carlsson var på väg ikapp bakifrån trots att han brutit tävlingen efter att ha stått på öronen. Enligt Anders strax efter målgång var det inte riktigt vad han ville höra i det läget med över milen till mål och väggad.  

Varvning ut på andra loopen. Foto: Niclas Österberg

Anders vilar efter spurtduell. Foto: Thomas Ljung (Kolmårdsbikens hemsida).

Klass 1, 60 km Herr

Pl. Namn Född Förening/Ort/Land # Resultat
1 Jesper Dahlström 1988 motala aif 13 2:31:22
2 Mikael Salomonsson 1973 Tullinge SK/Pedalogerna.com 46 2:32:16
3 Anders Ljungberg 1965 IKHP/ Team Firebike-Drössiger 38 2:37:03
4 Kalle Axelsson   Mjölby CK 57 2:49:12
5 Michael Johansson   CK Hymer 56 2:49:20
6 Johan Carlström 1990 Fredrikshof 10 2:52:10
7 Anders Haritz 1979 Borlänge CK 23 2:52:11
8 Mårten Dignell 1978 Mjölby CK 15 2:56:10
9 Bjorn Dolk 1990 Fredrikshof 16 2:57:56
10 Björn Karlsson 1978 Söderköpings SK 33 2:59:30

 

Alla resultat: