Grafen från tidigare idag. Ni som gillar siffror ser ju att de första tiominutersblocket innebär runt 85% av VO2max i steady state-värden eller ca 84 % av Wmax. Räknar jag från mitt maxtest så borde dessa stabila VO2-värden från 6 min stady state innebära 305 w. Det finns allså ytterligare fog för att tro att cykeln ville mig illa🙂 Hur som så är det rätt skönt att kunna “gissa” mig inom 1,7% felmarginal för tröskel-VO2, förutsatt att testcykeln var rätt. Annars var jag ännu närmare sanningen med beräknat värde. 

Eftersom jag fick bakläxa på testcykelpasset så styrde jag förbi Fiskartorpet på väg hem. Planen var att sätta rekord på korta varvet och gå under 7 min blankt. Eftersomjag inte hade planerat för det här var jag inte direkt toppad inför händelsen. Jag körde först ett varv som uppvärmning i hårt tempo utan att förta mig. 8:05 blev tiden, sedan lassade jag på direkt med tryck och satsade på rekord, det räckte bara till 7:27. Ursäkterna som följer är att jag tränade tidigare på dagen och var så kass att jag inte orkade, att jag fick köra i långärmad tröja i hettan och att jag körde träningshjulen som adderar säkert 1,5 kg till den roterande massan. Ni som inte tycker tyngre hjul gör nåt kan testa mina. De är jättesköna att köra med, men cykeln känns som en ångvält att accelerera.