Foto: Louise Flockhart 

Kvällens öfning. 27, 5 km, 270 hm och 43,6 km/h i snitt. Loppet gick rätt lugnt. Mina ben var stumma. Jag försökte vara med på alla utbrytningar men tog väl som vanligt för mycket vind. I klungan kändes det som att det gick för långsamt och väldigt ojämnt fartmässigt och väl i spets var det dåligt med avlösning. Nils Penton fick gå iväg ensam. Den missade jag. Det här var faktiskt första gången jag tog i på landsvägscykeln. Jag har bara kört distans på den innan🙂 Men det var kul att köra lite landsvägstävling igen. Det var länge sedan sist. 

Jag kanske missat något i taktiskolan, men varför varför varför tog inte de andra lagen med fler åkare ett ansvar för att hämta in utbrytningen? Stundtals kändes det som att det var 40 individuella åkare som inte ville hjälpa sina konkurrenter framåt. Jag är gärna med och kör hårt, men när det blir sån ojämn åkning fungerar det inte att vara för jämn i tröttheten, det måste finnas en reserv för att ta luckor också. Denna försiktighet leder bara till lägre fart för alla. 

Edit: efter att ha läst resultatlistan har det gått upp för mig att vi spurtade om seger. Jag trodde vi alla var avhängda och slog därför av åt vänster innan målbacken för att slippa vurpa (som istället blev på högerkanten). Då är också stycket ovan kanske obefogat då vi faktiskt kom ikapp Penton.

Plc Nr Namn Förening Tid Diff 

1 823 LUNDVALL Daniel Nordic Eco-Vallentuna Cycli 37:58 
2 805 SÖDERGRANN Jakob CK Hymer 

3 827 MATTSSON Jan Upsala CK 

22 838 SALOMONSSON Mikael Tullinge SK  38:34, 0:36 efter