Jag fick hem ett par nya skor som jag beställt. Mavic Zxellium Ultimate. De är riktigt delikata måste jag säga. Dessa har jag tänkt att använa på skogscykeln också. Tanken var ett par billigare skor, men så blev det toppmodellen ändå vilket är lite ångestfyllt. Samvetet kommer vridas åt lite första stegen på en grov grusplan men sedan blir nog skorna som vilka skor som helst. Inkörda och inte så jobbiga att smutsa ner.

Varför landsvägsskor då undrar ni? Dessa väger in på 535 g på min köksvåg. Med klossar och adapterplatta för eggbeaterpedalerna blir det 639 g. Mtb-versionen Fury vägde in på 717 g med klossar. Lätt är ju skönare men den största fördelen med landsvägsskorna är att de fungerar bättre med eggbeaterpedalerna Adapterplattan ger lite mer stabilitet helt enkelt. De negativa sidorna med att klafsa runt med folfibersula i skogen tycker jag vi lämnar därhän för stunden🙂

Agående helgens tävlande i Borås så blev jag så sen idag att jag åker ner ensam imorgon på morgonen istället. Det var någon kung eller nåt som skulle åka runt i bil vilket föranledde massiva köer när jag skulle t.o.r. bromma för att hämta upp skorna. För att summera det hela så skulle jag hamna i Göteborg och hos svärföräldrarna ett bra tag efter nio ikväll. Då kändes det lika bra att åka på morgonen imorgon. Inte optimalt men det får gå.