Foto: Jonas l

Dagens Kalas XC-cup var riktigt rolig. Banan för dagen var riktigt hård och kort. Mer för publiken och kul för oss tävlande att inte åka ut på en tjugominutersloop i ingenmansland. Banan innehåller för er som inte vet två jobbiga stigningar, en hel del stig, snabba utförslöpor och ett platt parti för återhämtning. Perfekt bana för en mångsidig tävling.

Loppet utvecklades som följer: Edin, Håkan och jag kom loss från övriga och gjorde sällskap några varv. Håkan började sladda och tappade oss och nåt varv senare höjde jag farten efter en backe och fick en lucka till Edin. Jag körde på och kunde dryga ut. Rätt ospännande upplösning ändå på tävlingen🙂 Dagens tävling slet lite mer på benen. Som ni ser på bilden har jag kört utan barends i helgen. Idag saknade jag pinnarna i branta backen. Jag körde också med landsvägsskorna för första gången och justerade sadelhöjden strax innan start. Slutligen var det tur med vädret idag igen. Regn på väg till och från tävlingen men sol under loppet.

Förutom ovanstående goda kommentarer om banan så blir det ris till arrangören för obefintlig skyltning till tävlingen och att prisutdelningen var så sent att det i princip bara var pristagare kvar på plats.

Plac Nr Namn Klubb/Land Anv tid Diff
1 83 Mikael Salomonsson Tullinge SK SWE19800807 1.37.54

2 85 Fredrik Edin Cykloteket Racing Team SWE19850220 1.40.55 0.03.01

3 84 Stefan Carlsson Kolmårdens MTB SWE19660726 1.41.47 0.03.53

4 86 Håkan Löfström IK Jarl Rättvik SWE19840821 1.42.02 0.04.08

5 99 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team SWE19860808 1.42.22 0.04.28

Resultat

Film

Ställningen i Kalas xc-cup

Med dagens vinst så har jag också redan vunnit xc-cupen. Med två tävlingar kvar… Nu kan jag slappna av och fokusera på LL-cupen🙂

Men till en större nyhet: Ni såg väl att kungafamiljen övervakades av en fd. elitcyklist igår. Härligt att vi mtb-cyklister får lite tv-tid även om det var lite ryckt ur mtb-sammanhang…