Jag läste en liten text till frukosten som handlade om doping och watt. Intressant. Klicka och läs den.

Beräkningarna är inte dumma. Syreupptag och watt går hand i hand och om en cyklist producerar “omänskliga” värden så är det en indikation på manipulation av systemet. Det finns dock en anledning till att de som är bäst i världen är bäst, och det är att de tangerar gränsen för att vara “mänskliga” om vi utgår ifrån oss andra idrottare.

Jag klickade genast fram kalkylatorn och gjorde lite låga beräkningar på mig själv. Skulle jag själv öka mitt vo2max till yppersta världselitnivå (96 l/kg/min) så skulle jag hamna med bibehållen tröskel på 6,44 w/kg (SRMw) lågt räknat på en 38 min stigning. Fortfarande inom mänsklighetens gränser med andra ord… Då räknade jag dessutom på en bekväm tröskel på ca 81% av VO2max. Uppåt 7 w/kg skulle med andra ord gå att uppnå utan doping under optimala förutsättningar förutsatt att hela systemet hänger med i utvecklingen av slagvolymen.

FE skrev lite om det hela också, och visade dessutom egna intressanta siffror.