Louise och jag åkte ner igår och bodde en mil utanför Eksjö. Vi hamnade på en camping i en fyrbäddstuga utan en enda säng  men däremot utrustad med en soffa med tre små madrasser och någonting annat som såg ut som en korsning mellan en säng och en solsäng/soffa på hjul. Vi badade i sjön vid campingen och såg en kräfta i en bäck. En nervös komiker underhöll campinggästerna med väldigt lama skämt. Till slut var det några som skrattade och det räddade nog hans dag. Det måste vara tufft att riva av sitt program med en röst som knappt bär och med ett ständigt nervöst skratt och ingen ens skrattar.

Men till tävlingen: Dagens långlopp gick fint i 45 km. Tempot var rätt bra, högt och jämnt utan några jobbiga moment. Efter 45 km körda och på endurospåren efter Bjälmen trampade jag ner pedalen i en sten. Klossen lossnade  och landsvägsskor och eggbeater-pedal är ingen hit. Jag försökte följa gruppen efter förmåga men fick släppa sekund för sekund. Det var rätt hopplöst faktiskt. På asfalten lyckades jag som bäst hålla kvar pedaler kortare stunder, men i skogen var det rundtramp med vänsterbenet och sitta på sadeln som gällde. Vid skidstugedepån vid 56 km skrek jag åt Louise att hämta mina andra skor i bilen. Det tog ett tag av förklarliga skäl ett tag att frambringa ett par i packningen dolda skor från andra sidan parkeringen och jag fick se Darvell och Carlsson passera. Jag var 1,5 min efter täten när jag kom in i depån och bra mycket mer efter när jag lämnade den.

Med ny sko gick det bättre, men benen var inte så frächa längre av konstigt trampande. Jag körde på och försökte göra det bästa av saken. Under de återstående 22 km lyckades jag i varje fall hämta in Darvell och Edin och jag kunde sluta som sexa, 3:55 min efter vinnartiden som sattes av Wengelin. Jag hade grym support under loppet med kall vätska från min egentillverkade kylväska och även kallt vatten att hälla över mig vid depåerna. Det var synd att materialet felade idag för det kändes väldigt bra i kroppen. Jag får hålla kvar den känslan till Mörksuggan helt enkelt.

Resultat