Nu är det snart SM och alla vill vara i form. Om alla är i form däremot är mindre självklart. Att nå toppform är en rätt lång process som spänner över månader av träning och förberedelser och få personer lyckas pricka helt rätt och vara friska under den tiden.

Jag får ofta frågan hur jag hinner träna så mycket som jag gör samtidigt som jag tävlar varje helg och faktiskt har heltidsstudier som jag lägger ner heltid på. Det är faktiskt inga problem alls tack vare ett flexibelt schema. Jag räknade lite och kan konstatera att mellan Mjölbybiken och SM XC är det 13 veckor varav 9 veckor har varit underhållsträning och 4 veckor träning. Förhållandet mellan träning och prestationsfas är med andra ord ca 1/2. Med träningsveckor menar jag veckor då jag kör fulllängd på passen och tränar hårt och mycket och med underhållsträning menar jag att jag ligger tryggt ovanför den undre gränsen för vad jag uppfattar som träning för att bibehålla min fysiologiska status. Jag tränar därmed inte sådär jättemycket. Räknar man bort transportcykling och tävling blir det inte många timmar kvalitativ träning att tala om direkt.

En väldigt vanlig strategi för att komma i form för en eller flera viktiga tävlingar är att reducera sin träningsmängd, s.k. tapering. Eftersom många tävlingar är viktiga har det blivit mycket fokus på att vara i form och mindre fokus på att skapa en grund för att kunna komma i form från. Den viktiga träningen skötte jag alltså mellan Februari och April. Då tränade jag hårt.

Jag lägger in ett talande exempel med reducerar träningsmängd inför Borlänge Tour och lite hårdare träning efter.

2010-05-16 söndag   Billingeracet
2010-05-17 måndag 20 distans 3 h
2010-05-18 tisdag tap 5+4 min st ben
2010-05-19 onsdag   TT fiskartorpet 3 varv hårt
2010-05-20 torsdag    
2010-05-21 fredag   Borlänge Tour
2010-05-22 lördag   Borlänge Tour
2010-05-23 söndag   Borlänge Tour
2010-05-24 måndag 21 distans 3 h
2010-05-25 tisdag   10*4 min st ben tc
2010-05-26 onsdag   TT fiskartorpet 5 varv
2010-05-27 torsdag   10*1 min
2010-05-28 fredag   Distans 5 h
2010-05-29 lördag   rulla  nån timme
2010-05-30 söndag   distans 4 h med 1 h st ben 
2010-05-31 måndag 22 distans lida loop-banan 5h