Foto: Per Kumlin

Inför mörksuggan bodde Louise och jag i Storsten utanför Borlänge. Louise simmade tjej-vansbrosimmet med några kompisar så vi passade på att bo över hos Louises kompis Pernilla i Storsten och ha det trevligt under helgen.

Årets mörksuggejakt var en varm upplaga. Ett väldigt starkt startfält med flera landsvägscyklister, norrmän och mer eller mindre hela samlade svenska eliten skulle göra upp om segern. I startbacken upp till Vidablick kopplade Gustav Larsson grepet direkt och sträckte ut fältet. Jag blev nog tredje sista gubbe att släppa honom och till sist var han ensam uppe på toppen. Vi andra bildade en jättestor andragrupp med tiotalet cyklister som jagade, men Gustav drygade ut sin lucka. Jag missade första langningen och led rätt bra av syrachocken från Vidablick. Efter någon timmes tävlande började jag komma in i matchen igen och vi tuffade på i rätt samordnat format. 

Med ca 20 km kvar ökade Darvell tempot och vi fem kvarvarande fick bita till för att hänga med. Jag gjorde mitt bästa men benen saknade energi nog för att klamra mig fast i täten. Palmberg och jag bildade jagande grupp, men jag kunde inte hjälpa till så mycket. Efter lite tid på hjul och en powergel + sportdryck kändes det lite bättre och med fem kilometer kvar uppför en sandig backe testade jag att öka tempot. Jag fick en lucka men Palmen låg hack i häl och släppte in till några ytterligare sekunder i onödan. Jag lyckades dock hålla undan in till mål men kunde inte komma närmare varken Darvell eller Dahlström och slutade som fyra. Gustav vann rätt överlägset idag. Det var en riktig prestation att soloköra hela loppet och många gånger dryga ut ledningen på snabbåkta partier när stor del av svenska eliten jagade.

Summerat så var det här var klart det jobbigaste långloppet i år för mig. Lite sega ben och hög fart med många duktiga cyklister och trettiogradig värme blir helt enkelt jobbigt.

Resultat: