Vad krävs det egentligen för att vinna tempo-SM? Om vi håller oss inom de utvecklingsbara områdena och struntar i faktorer som material, tur/otur och annat incident-beroende och tar på de fysiologiska glasögonen och tittar på topp tio finns det ett antal gemsamma faktorer hos de tävlande.

VO2max korrelerar ganska bra med prestationsförmågan inom mtb. Ganska bra är inte jättebra och det beror på spridningen i gruppen. Inom topp tio ligger samtliga på ett VO2max över 70 ml/kg-min. De bakom ligger lägre. Ett högt VO2max är alltså mer eller mindre tvunget för ett bra tempoloppsresultat. Tittar vi inom topp tio så misstänker jag en svag korrelation med placering och testvärde. Samtliga ligger mellan 70-80 ml/kg-min med någon enstaka kanske över 80 ml/kg-min. Vill man slåss om medaljer är det i det högre skiktet man bör befinna sig.

Hos vältränade cyklister och under kortare perioder av intensivt arbete så speglar syreupptagningsförmågan effektutvecklingen väldigt bra och möjligheten av hög effekt över tid är det cykel handlar om i kombination med teknik och taktik. Just tempo är en gren där taktig och teknik är extremt viktigt. Om jag tar mig själv som exempel och jämför min prestation med en teoretisk möjlig prestation kan det se ut så här:

-Det finns många kurvor på banan. Låt säga att 30 stycken av dem är kritiska ur ett tekniskt/taktiskt perspektiv så kan en ickeoptimal inbromsning innebära ett tapp på 0,5 s/kurva. Där har vi 15 s att spara.

Uppförsbackarna gäller det att ta med ro. Det är det totala tempot som är avgörande och momentana accelerationer skapar ett överskott på mjölksyra. Motsatsen att köra smart, bromsa lite och spara på tempoökningarna genom att undvika temposänkningar gör stor skillnad. Vid backkörning gäller det ofta att hålla nere på tempot för att orka få upp farten efter backen också. Det är också viktigt att veta var och när det går att vila för att kuna köra snäppet hårdare inför de partierna. Det här gör större skillnad än många tror och jag kan tänka mig att det går att spara uppåt 30 s genom att ta tränat upprepade gånger på banan i tävlingsfart.

Det går att resonera vidare på många plan men det jag vill få fram är att en satsning på en tävling innäbär mycket mer än att träna hårt och bygga upp en god fysik. Prestationsförmågan beror på så mycket annat också och den som vill vinna lär inte missa de kanske avgörande detaljerna. Eller så är man bara så stark att man kan köra dåligt och ändå vinna… Det fungerar det med.