Gårdagen var rätt mardrömslik. Den började bra med uppstigning, utcheckning och ett kort träningspass med 10*1 min med Louise i hasorna innan jag packade in cykeln i bilen och vi satte av mot Nice. Först tog vi en okay parallellväg till motorvägen som var av betaltypen. Bitvis gick det fortare för oss då det var massiva köer för snabbilisterna. När vi efter några mil begav oss ut för att få betala för den högre farten gick det allt långsammare. Det hela kulminerade i en kö utan dess like.

Tät trafik från trefilig motorväg skulle in i en betalstation där alla skulle dela upp sig i 20 filer. Efter stationen skulle 20 filer utan markeringslinjer eller trafikregler gå ihop till tre filer igen. Det hela tog över timmen. Termometern visade +35 och bilen började låta konstigt emellanåt. Efter några kilometer med fart och konstigt uppträdande av växellåda och motor körde vi av och lät den vila. Motorn var lite varm med bra bubbel i kylarvätskan. Efter att ha låtit den svalna av gick den bra igen. Motorvarningslampan som indikerade tidigare under dagen slocknade och bilen gick bra ända till Nice. Men det är f*n inte kul. Utomlands, motorväg, avlägset resemål och haveri rimmar rätt dåligt så det var lite av en dag med hjärtat i halsgropen.

Men motorvägarna… Vad är det frågan om. Jag kan inte säga att jag förstår det franska finansieringssystemet för motorvägarna riktigt. Betala för att sitta i kö till förbannelse, vägtullar när man kör av motorvägen förutom att man betalat för att kört vägen. Som resenär vill jag betala för hög fart och att vi kommer fram i tid. Jag vill inte betala för en snabb väg som visar sig vara långsammare än det långsamma alternativet. Jaja… Detta måste nog upplevas irl.

Nu är vi i varje fall i Nice. Vädret är strålande och vi ska ut på promenad.

This slideshow requires JavaScript.