Det började redan 2003.

Lappen på flaskan är från 2003 och nu är den tillbaka i Nice sju år senare. Cirkeln är sluten kan man säga. Innan nu ni tror att jag är galen som sparat en gammal lapp i väntan på det här fototillfället så vill jag bara inflika att lappen har suttit fastklistrad i mitt pass, och det använder jag inte till vardags direkt.

När det begav sig för sju år sedan hade jag sagt upp mig från heltidsjobb för att satsa på cyklandet. Tanken var att inleda karriären med en vinter med sol och bergscykling istället för pannlampskörning på Färingsö vinterkvällstid. So far so good. Tyvärr drog jag på mig nåt virus eller nåt efter två veckor på sydligare breddgrader och fick inte alls en bra start på året eller åren som följde. Reportage från resan finns här.

Nice har verkligen gått från sunkig hundbajsstad till fin kuststad. Många gator har blivit enkelriktade, fått bussfiler och en spårvagnslinje har fått ta över ett antal stora gator. Staden har verkligen fräschats upp. Men vill man känna doften av det äldre Nice är det bara att bege sig in i en gränd och minnas. Delikatessmärket Eldorado finns också representerat här i Nice. En restaurang som också säljer skandinaviska godsaker stoltserar med en burk Eldorado hjortronsylt i skylten. 80 kr kostar den. Ett kap.

Col du Turini 2003. Mitt första riktiga monsterpass på cykel. Så bra, så kul, så rätt! Landsvägscykel och -6 C. Foto: Stefan Nilsson