Kan man inte cykla kan man titta på google maps.

2,5 underbara timmar på cykeln idag. Nice är verkligen en fin plats att utgå ifrån med cykeln. Vägarna är bra, utsikten strålande och kuperingen är verkligen påtaglig. Idag körde jag den klassiska vägen upp till Aspremont, vidare till Tourrettes-Levens och upp till Châteauneuf-Villevielle för att rulla ner till Contes. Där vände jag cykeln och angrep klättringen så hårt jag kunde. För er som inte kört stigningen i fråga så handlar det om en väg med 420 höjdmeter som via hårnålar tar sig uppför en bergskam. Sista biten är flackare genom byn medan resten är rätt branta raksträckor med 180-graderskurvor. Paris-Nice har gått uppför den här stigningen vid flertalet tillfällen. Som sagt: 420 hm, 6,7 km, 6,27% medel gav 20,4 km/h och 179 bpm i snitt. Analytic Cycling säger följande pinsamma värden:

Forces On Rider

Frontal Area 0.50 m2
Coefficient Wind Drag 0.50 dimensionless
Air Density 1.156 kg/m3
Weight 71.0 kg
Coefficient of Rolling 0.004 dimensionless
Grade 0.063 decimal
Wind Resistance 4.6 kg m/s2
Rolling Resistance 2.8 kg m/s2
Slope Force 43.7 kg m/s2
Cadence 80. rev/min
Crank Length 173. mm
Pedal Speed 1.45 m/s
Average Pedal Force 200.2 kg m/s2
Effective Pedaling Range 70. degree
Effective Pedal Force 514.7 kg m/s2
Speed 5.66 m/s
Power 289.3 watts

…vilket är i runda slängar 37 w lägre än jag omräknat pressat på testcykeln för samma tidsintervall. Inget slår fortfarande testcykel alltså🙂