Foto: Gabriel/Nordic cycling

Vinst! Jag och Patrik Markling samt chaufför Gabriel åkte upp tidigt till Ludvika på lördagsmorgonen. I torsdags drog jag på mig en förkylning så jag var osäker in i det sista på om jag skulle kunna starta. Som tur var gav det halsonda med sig och hängighet/snuva var det som satt kvar i kroppen på tävlingsdagen.

Inledningen av tävlingen gick mycket lungt vilket passade mig bra. Jag behövde aldrig gå på rött första milen utan kunde ta det lugnt och åka med gruppen. Benen kändes riktigt dåliga och jag började nästa sikta på att enbart ta mig runt. Allt eftersom kändes det bättre. Inte i mina ben, men utav att så många släppte från gruppen och att jag kunde bevaka tätplaceringarna utan problem. Min tur för dagen och Jespers otur var att han punkterade tidigt i loppet. Det tog bort mycket av presssen på mig och allt kändes enklare. Fördel till mig på nåt sätt, även om det alltid är roligare att vinna i en stenhård ärlig kamp utan avgörande missöden.

Vid första bergspriset vid Skattlösberg satte jag in lite mer tryck till pedalerna. Edin var den som följde med och kontrade snabbt på min farthöjning. Jag släppte en lucka till honom då jag kände att benen inte var i bra slag och inväntade rätt ögonblick för att vinna spurten med taktik och,,, ja, en spurt. Jag slog till bakifrån med en fartökning när han trodde bergspriset var klart för hans del och passerade honom strax innan mållinjen. Efteråt väntade vi in övriga cyklister då det var långt kvar till mål (ca 62 km kvar). Stefan Carlsson var den som anslöt bakifrån och vi bildade grupp, efter några kilometer kom också Allan Oras ikapp.

Därifrån och till Krabobacken var det rätt jämnt fint tempo i samlad grupp. Vid Kåsen anförde jag uppför och Stefan tappade men anslöt innan Krabobacken där Edin gick först in och jag sedan tog över farthållningen. Tillsammans körde vi ifrån Allan Oras och kunde rätt tryggt till slut göra upp om segern. På det sista gräspartiet några hundra meter innan mål ökade jag farten och fick en rätt stor lucka till Edin. Sedan körde jag fel i en korsning utan avbandning rakt fram, vände cykeln och kom precis tillbaka på banan för att få göra en ny stöt och lyckades hålla undan över mållinjen.  Som tur var höll jag in till mål. Det hade inte varit så roligt att komma tvåa pga en felkörning i det läget. Patrik blev tia efter att ha kört ut i skogen, tappat sin grupp och blivit trött. Bra kört ändå tycker jag.

Efter mat, prisutdelning och hemfärd anlände jag försenad till min egen bröllopsfest med god mat och massa dryck. Nu har vi ägnat morgonen åt städning, tvätt och annat som hör dagen efter festligheter till.

Dalarnas tidningar

Sveriges Radio

Resultat och bilder

Täten uppför Krabobacken (foto Jronbike. Massor av bilder här)

Foto: Gabriel/Nordic cycling