Årets Bockstenstur var en njutfull upplevelse när det gällde vädret. Lits svalt och skönt med strålande sol och torr bana. Det gick ovanligt lugnt bort till första riktiga stigningen när man lämnar åkrarna bakom sig. Dessförinnan hade Wetterhall och Niklas Gustafsson växelstött om vart annat och Niklas var i utbrytning. Klungan tuffade lite oordnat på och Niklas var inhämtad innan Åkulla utan nån riktig hårdkörning.

Jag låg mest och bevakade Jesper Dahlström som var min konkurrent till slutsegern i cupen och Jesper verkade ligga och bevaka mig mycket. Jag försökte köra med reservkrafter hela tiden för att kunna vara med på farthöjningar om det skulle behövas. I ett taktiskt läge fick Wetterhall och Mattias Nilsson till en lucka till oss övriga. Jag gick ikapp uppför en backe och fick lucka till övriga och framför allt Jesper som för ovanlighetens skull låg och sladdade längst bak i gruppen. Jag körde på för att trygga luckan och vi fick till ett någorlunda samarbete.  Jesper klev senare av då han körde förkyld fick jag höra efter målgång.

Jag och Mattias Nilsson fick lite oväntat en lucka till Wetterhall i ett skogsparti. Stefan Carlsson anslöt bakifrån i vanlig ordningen men trots att vi försökte köra på hårt så lyckades Wetterhall med mindre aktiva Alexander Blomqvist på hjul ansluta efter minst 15 min av jakt. Vi hämtade tillsammans in dansken Benjamin som tidigare gått solo när vi latade oss och tittade på varandra.

Ute på åkrarna med ca 27 km kvar fick Wetterhall en lucka till oss övriga. Vi försökte gå ikapp, Nilsson stötte, jag hämtade in och det blev ostrukturerat igen. Sekunderna tickade på och när vi väl började köra bra så körde Wetterhall helt enkelt ifrån oss. Han är stark på platten. Med 7 km kvar så gick jag först in i skogspartiet. Jag tittade aldrig bakåt men hörde att att det glesades ut så då trampade jag på lite mer och byggde upp en bra lucka. Sista biten med fästningen till vänster om mig gick rätt lugnt. Andraplatsen för dagen var säkrad och även viktigare totalsegern i långloppscupen.

Resultat 

Fina bilder här.

Cyclesport rapporterar om Bockstensturen.

Cyclesport om LL-cupen totalt.

1 9 Alexander Wetterhall Hishiki / Kvänums IF             03:22:28
2 1 Mikael Salomonsson Flockhart Tullinge SK/Pedalogerna.com             03:23:31
3 8 Mattias Nilsson Team Kalas / Pedalogerna             03:23:54
4 45 Alexander Vincent Blomqvist Alingsås Sportsclub             03:23:56
5 4 Stefan Carlsson Kolmården MTB             03:24:37
6 47 Benjamin Justesen Team T-bikes             03:29:59
7 39 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team             03:31:06
8 51 Oscar Byhlinder IK jarl Rättvik             03:33:19
9 48 Casper Saltoft Team T-bikes             03:33:52
10 46 Daniel Brengdahl Ck Hymer             03:34:54

Pallen för totalen i LL-cupen. Niklas Andersson saknas på en 6e plats. Foto stulet från Pumpen.