Vinst i Finnmarksturen. Foto: Dalarnas Tidningar. 

En lite summering av Långloppscupen 2010, tävling för tävling…

Långa Billingeracet 2a: Inledningen på årets ll-cup gick bra. Jag kände mig stark och fin hela vägen till strupen. Där blev det jobbigt och i den avslutande spurtstriden blev jag ifrånåkt av Jesper Dahlström.

Lida Loop 2a: Den här tävlingen satsade jag på. Jag körde hårt där jag ville och allt kändes riktigt bra. Team Kalas var dock starkare i slutänden och jag blev “bara” tvåa. Men jag var nöjd över min offensiva körning under tävlingen.

Ränneslättsturen 5a: Också den här tävlingen satt jag lätt med i tätklungan. Tyvärr klantade jag mig och körde pedalen så hårt i en sten att klossen slets loss under skon.  Jag fick efter väntan en ny sko i materialzonen efter en mils åkning men hade tappat så mycket på täten att jag fick göra det bästa av situationen och ta mig i mål på så bra placering som möjligt. Matthias Wengelin vann efter en spurtuppgörelse mot Jesper Dahlström och Magnus Palmberg.

Mörksuggejakten 4a: Årets tävling hade inte bara samlat det starkaste startfältet utan blev också den jobbigaste tävlingen för min del. Jag fick en riktig svacka på slutet och kunde aldrig utmana om andraplatsen bakom suveräne Gustav Larsson.

Finnmarksturen 1a: Jag var sjuk dagarna före och efter men lyckades ändå starta på vinst eller förlust. Som tur var höll kroppen även om jag var långt ifrån pigg och jag kunde ta min första seger för året på ett långlopp.

Bockstensturen 2a: Varbergstävlingen blev en lugn upplevelse där allt såg bra ut fram till åkrarna under de sista milen. Alexander Wetterhall var starkast för dagen och tog en fin seger. Jag lyckades avsluta starkt och kunde utan missöden rulla in på en andraplats och därmed säkra totalsegern i cupen.

Resultat på LL-cupens hemsida:

Plac. Namn Klubb  
total
1 Mikael Salomonsson Flockhart Tullinge SK – Pedalogerna.com 445
2 Jesper Dahlström Motala AIF CK – Team HagaCykel 381
3 Fredrik Edin Cykloteket Racing Team 366
4 Stefan Carlsson Kolmårdens Mtb 349
5 Niklas Andersson Kolmården Mtb 272
6 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 266
7 Magnus Darvell Team Kalas – pedalogerna.com 251
8 Alexander Vincent Blomqvist Alingsås Sportsclub 247
9 Håkan Löfström Ik Jarl Rättvik 237
10 Magnus Palmberg OK Hammaren – Pedalogerna 217