Som ni säkert märkt är jag lite insnöad på att mäta watt nu, och också lite upphetsad över de nya wattmätarna från Polar/Look och Metrigear/Garmin. Fördelen med ett system som är placerat i pedalerna är ju förutom att man kan analysera värdena från varje ben också får ett system som är lätt att flytta mellan olika cyklar och att systemet är oberoende av drivlineförluster och andra friktionsförluster. Ett Powertaphjul som flyttas mellan olika cyklar kommer mäta olika beroende på kedja, drevning, kedjelinje osv. Ett SRM-system, ofta med dragna kablar går inte att flytta mellan olika cyklar hur som helst. Inget av systemen går egentligen att enkelt flytta om man vill använda de på så skilda cyklar som lvg/cross, testcykel, mtb, vintercykel.

Pedaler däremot går enkelt att flytta och om tekniken visar sig ha hög validitet och reliabilitet och dessutom är driftsäkert är det en riktigt bra pryl för att använda i all träning.

Varför är det då så hett att mäta effekt? All träning vi gör gör vi hela tiden efter kontinuelig feedback. Antingen det är pulsklockan, ansträngningskänslan, utmattningen, terräng eller annat som styr så justerar vi alltid vår intensitet efter någonting vi tror ger en bra styrning för att nå målet med träningen. Effekt kan man säga är den ärligaste feedbacken. Man ser hur mycket man tar i oberoende av hur det känns, vad pulsklockan visar eller vilken hastighet man färdas med. Det går att övervaka träningen och pressa sig själv med en exakt styrning.

För precis som träningen hela tiden är feedback styrd för stunden så är även vår målsättning det. För att inte tala om motivation som ofta sägs definieras och mäts som ansträngningen och viljan av att utföra en handling. Ju mer vi finner mening i det vi gör desto mer kan vi anstränga oss. Att veta sina egna begränsningar kan vara väldigt värdefullt när det känns tungt och vetskapen om att jag faktiskt klarar “det här” kan vara en rejäl knuff i ryggen under ett ensamt testcykelpass när verkligheten känns annorlunda. 

Träning handlar om att utvecklas och effektmätning är ett ypperligt sätt att vet vad jag gjort, vad jag klarar och vilka siffror jag vill slå. En ständig kamp för utveckling helt enkelt – med trovärdig feedback. Men träning är ju så mycket mer än bara siffror också. Glöm inte det.