Bild snodd från kompiscross-sidan.

CK Valhalls kompiscrossen gick idag vid Stora Skuggan. Mycket trevligt, väldigt många cyklister på plats och allt bra. Tänk om en motsvarande lokal uppslutning skulle kunna ske till de riktiga crosstävlingarna. Nu var det många snabba lokala cyklister som inte var med, men men… Det är kul att se cx-sporten leva i vilket fall som helst

Om jag får sätta på mig de mer vetenskapligt granskande glasögonen och diskutera upplägget ur min synvinkel finns det några punkter som jag skulle vilja dela med mig av (och nu struntar jag i att det hela är vad det heter – kompiscrossen):

– Lätt bana: Om vi utgår från att träningstävlingen ska syfta till att utmana de system vi vill träna fungerar en lätt bana egentligen bäst under premissen att man inte får köra ensam och mala på i stadigt tempo. Ligger man i grupp, attackerar, tar förningar och slipar på taktiska manövrar går det bra att bli trött, men en enkel bana för en ensam cyklist resulterar oftast inte i den överfartsträning som är så viktig. Det blir lite till vad man gör det till med andra ord, så är man snabbast, långsammast eller bara rätt olika snabb som de runt omkring i fältet blir det svårt att köra riktigt hårt.

– Lätt bana: Cx är en tekniksport. Svåra kurvor, inbromsningar, hitta linjer osv. Detta är viktigt att träna på och därmed viktigt att banan stimulerar till.

– Lätt bana: De träningstävlingar vi kört på samma område har haft mycket hårdare springbackar, fler igångdrag, och halare kurvor/svårare utförskörningar. Syftet blir att lägga en bana som är så jobbig som möjligt. Dessutom har vi kört korta heat med straffrunda för den/de snabbaste åkarna. Ingen ska kunna få en enkel resa. Om höga knälyft är begränsande ska det tränas höga knälyft osv…

Sammanfattningsvis finns det en poäng med enklare banor under förutsättning att det blir en hård kamp mellan cyklister. Tekniska moment är viktigt men kan också tränas separat. Mer jobbiga hinder som en brant längre springbacke skulle jag däremot gärna se – oavsett sammanhang :) Kika in på kompiscrossens hemsida, det kommer säkerligen komma upp massor av bra bilder senare under dagen.

Garanterad framtvingning av utmattning av vissa muskler.