CX-gruppen har nu fått ut lite information, bland annat prissummor för totala cupen och en inbjudan till utvärderingsmöte. Ni hittar infon här.

Nu vet inte jag vilka förhållanden som har rådit för alla parter i det arbete som varit med cupen, men som cyklist är jag inte helt nöjd. Vem som ska få sin släng av sleven låter jag därmed vara osagt. Jag vet hur lätt det som eldsjäl är att hamna i kläm mellan föreningar, förbund och sin egen drivkraft och vilja. Eftersom jag gillar utveckling och tycker att diskussion är väldigt viktigt ska jag ge några synpunketer.  Min kritik med inslag av konstruktivitet blir som följer:

-Cupen måste kunna presenteras tidigare. Vi som cyklister har en införsäljning att göra jämtemot sponsorer, material ska fixas och prioriteringar ska göras. Träningsmässigt börjar en cx-xäsong redan när den gamla slutar. Ett årsschema ser ut som det gör av många anledningar. 

– All information måste vara tydlig och finnas till hands i god tid. Att presentera en prisstege nu när halva cupen gått gör ingen glad. Varken de som avbrutit sitt cx-tävlande eller de som prioriterat bort cupen pga detta. Vi snackar småpengar i sammanhanget men motivation hänger samman med struktur och ordning. Fast mål = fast beslutsamhet = satsning på cx-cupen.

– 12 av 13 tävlingar räknas. Rätt galet då det är dubbelhelger och dessutom dubbelhelger varje helg till en inledning. Antingen kör man allt eller är chanslös med den poängstege som gäller. Inte heller det uppmuntrar de som inte har full uppbackning eller frisk kropp varje helg mitt i sjukdomsperioden. 

– Superklassen är en succé på bekostnad av prestigeklassen. Den näst högsta klassen har bättre och fler priser än den högsta klassen. Detta urvattnar ju så klart prestige-klassen och gör att många snabbingar som startar i enstaka tävlingar hellre väljer än garanterad prisväska än en tillbakaskjuten placering i prestige. Det här blir en avvägning vad som ska prioriteras. Personligen känner jag en klar nedprioritering av prestigeklassen från förbundets håll – någonting som rimmar illa med tex landslagsverksamhet.  

Så ja… mycket negativt som sagt och ingen ska väl ta åt sig personligen om det inte är befogat. Jag kan mest bara konstatera att övergången från Öijers engagemang till förbundsstyrning inte gått på räls. Slutligen en eleoge till alla arrangörer som ordnar fina tävlingar och en extra stor applåd till de arrangörer som tar cykeltävlingar in till stadens hjärta och visar upp sporten för fler än de redan invigda. CX-cupens mångfald är rätt fantastisk i år än så länge. Ni som arbetar med cupen ska självklart också få gehör för er insats. Jag vet som sagt inte var bromsklossen varit i år och att flera av er som arbetat mot och med cupen slitit ert hår i frustration många gånger. Ert engagemang behövs!