Actionbilderna tagna av Per

Enda sättet att få sämre skidåkning är nog att ta av de och gå. Föreställ er Galenskaparna i nån skidåkning-sketch. Så illa var det. Vi hetsade rätt ordentligt med vallan vid bilen och jag snålade inte med supervallan vilket resulterade i att när starten gick (som jag tog) så blev det kö bakom mig och efter första nedförsbacken (ca 150 m) hade Hjalle och Per ungefär en lucka på 30 sekunder. Sen är det platt följt av uppför och på nästföljande 200 meter var jag skrattande och hånande ikapp och förbi -men då blev det plant igen och Hjalle åkte om. 50 meter seanare var de utom synhåll och 200 meter senare utförskörning (ca 1,5 min) väntade de in mig bakom ett krön. Parodin fortsatte ett tag tills vi var tillbaka till bilen och vallade om.

Jag fick bort det mesta och la på nytt med mer glid uppepå det som var kvar av supervallan. Det gled bra i början och jag ställde Hjalle och Per som stolpar. Halvägs runt sexan började supervallan fräta igenom ovanlagret och det började hugga igen. Sista långa utförsbiten till mål skedde med mest glid på vänsterskidan och från ingenstans dök Hjalle upp och utmanade i spurten som jag tog pga bättre spårval eller av nån annan slumpmässig detalj. Bättre på att springa med skidorna kanske? Snubblade minst i spurten? 28:33 tog varvet. Per kom in på okänd tid efteråt och knep bronset!