Missa inte att Fredrik Ericsson har lagt ut en liten blänkare till kravprofilen (edit: träningskoncept inom elitplan) som snart kommer från förbundets håll. Stycket handlar om styrketräning för cyklister. Uppenbart är detta ett utkast men eftersom Fredrik valt att publicera innan den riktiga publiceringen är det lika bra att diskutera innehållet.  Det jag saknar i avsnittet är den konkreta datan som är så intressant i en kravprofil – vad krävs? (edit: bör hamna i kravprofilen istället) Jag hoppas att Fredrik, som jag anser vara helt kompetent för att sy ihop en kravprofil, har fått möjlighet att ta fram/undersöka sådan data – dvs mäta styrkeparametrar hos cyklister på olika nivå och relatera dessa till prestationsförmåga.

Om vi ser bortom vår egen prestationsförmåga är det väldigt viktigt att kunna reda ut vilka faktorer som påverkar prestationsförmågan hos i det här fallet cyklister. Precis som Fredrik skriver så är det lätt att hitta en metod för att maximera en kapacitet, men det kan vara betydligt svårare att veta om denna kapacitet hänger samman med ökad prestationsförmåga. En aktuell studie på området hittar ni här.

Själv körde jag ingen styrketräning idag utan ett 30 min morgon-TT på 250 w med tunga ben och lågt blodsocker. Laktatvärdena var höga de med. Jobbigt var det.