Vad har då träningstimmarna använts till då kan man undra? Polarprogrammet ger en liten hint:

  • Cykel 458 h
  • Löpning 16 h
  • Styrketräning 20 h
  • Längdskidor 43 h
  • Test (cykel) 22 h (en del av träningarna är markerade som test då jag kört testprotokoll eller allmänt med utandningsluftsanalys eller laktamätning, osv)

Ca 14% av träningstiden har alltså använts till det som brukar kallas alternativ träning, vilket är ett missvisande begrepp i sig, men ni förstår ju grejen. 561 h totalt är väldigt lite träningstid för att hålla högre nationell elit-nivå. Jag skulle lätt kunna skära bort en del timmar till om det inte vore för att det är rätt givande i sig att träna. Jag hittade ett gammalt dokument som slutades fylla i när jag tröttnade på havererade polarprogram och mekig träningssammanställning.

 

Perioderna som avses är ett träningsår, dvs 1a november till 1a november och är träningstimmar per år. Till säsong 2000 började jag elitsatsa och de åren med få timmar därefter hade jag väldigt många sjukdagar. Det här är endast “konditionsträning”, ingen pendlingscykling som inte är träning och ingen styrketräning etc.