Grafen visar två intervaller. All utrustning så väl som träningspass och försöksperson (jag) är standardiserat och uppmätt i labb. De två linjerna är syreupptaget visat som VO2/kg och är utjämnade medel för 5 s. Bara för att kurvorna ska bli mindre yxiga. Två intervaller, samma watt, lika långa osv osv… Samma RER faktiskt. Kör man bara enstaka maxtest så gäller det att pricka rätt dag om man vill ha bra värden. Väldigt många sitter och jämför test, med sig själv och med varandra för att mäta träningsframsteg. Här har ni ett exempel på vad dagsformen kan göra för resultatet. 

Om vi nu koncentrerar oss på dagens träning så persade 100 kg i marklyft idag, utan att ryggen gick av som jag läst att den lätt gör när man blir gammal. Nu på kvällen bytte jag senaste dagarnas fiaskoträningsupplevelser mot en succé. Första fyrorna över 6 w/kg. Trots, eller kanske tack vare att jag mesade mig på den första kunde jag surfa genom passet och när jag såg vart det lutade tog jag den sista på 6,13 w/kg och pressade upp medlet. Det här var strikta fyror. 3 min vila, inga pauser.