Rackarns. Dagens fyror gick åt skogen. Syreupptaget var det inget fel på idag men benen… Jag planade på 73-74 ml/kg-min men benen gav helt upp. Den klassiska skidåkningen i helgen har dödat mina höftböjare till den grad att det är jobbigt att ens ta av mig skorna. Jag har helt enkelt problem att få runt pedalerna på cykeln, vilket är extra jobbigt vid sittande cykling på tyngre belastning. I eftermiddag ska jag riva av en halvtimme med mask på 250 w. Samma sak imorgon men med den skillnad att jag kör före frukost och efter pendlingscykling.

Jag hade ju tänkt skriva lite om mitokondriell biogenes och sambandet med glykogennivåer, men startinlägget om energisystemen fick ju så dålig respons. Lite konstigt med tanke på att det är ett hett ämne och att sidospåret om fettförbränningsvinster efter träning med låga glykogennivåer fick sådan uppmärksamhet. Fett i all ära, men det är ju inte det “train low – compete high” handlade om från början, eller ens nu. Det är ju bara en konsekvens av modellen som flyter ihop med övrig träning om vi snackar samband kost/träning/intensitet/duration.