Sådär. Lite ogenerad data från senaste passen. Det vi ser är resultat från två situationer. Passet på eftermiddagen (EM) är kört efter lunch och sockerfika, passet dagen efter på morgonen före frukost (FF) är kört  före frukost och med energiunderskott från gårdagen. Det är också kört efter 30 min pendlingscykling. Efter passet dagen innan åt jag tre skivor bröd med smör och skinka + ca 100 g choklad. Thats it. På morgonen inför FF var jag alltså rätt hungrig och lätt i kroppen, cyklade till labbet och äntrade testcykeln för en halvtimme på 250 w.

Som ni ser så hände det inte ett smack med blodsocker eller laktat (felstaplar på 5% tilllagda). Jag ringade in sista provet för FF då det verkar vara nån form av error på just den mätningen. Värdena är avvikande höga trots att ingenting annat har ändrats med syreupptag etc. Datan får stå kvar så klart men den ska tolkas med detta i vetskap. De skillnader som finns om vi tittar på de här parametrarna är ju att blodsockret ligger lägre före frukost än efter sockerfika (inte så förvånande). Jag är också väldigt van vid den här träningsformen vilket gör att jag kan ha ett stabilt blodsocker trots energiobalans. Jag var långt ifrån lika pigg nu på morgonen som igår eftermiddag när jag körde. Det ska också påpekas att läget var helt under kontroll imorse. Det syns på blodsockret som aldrig når kritiskt låga nivåer utan hålls stabilt. Detta var alltså inget extremt pass på låga glykogennivåer även om det var en vardaglig jobbig situation att träna låg på “energi” före frukost.

Det som inte nämns nu är fett respektive kolhydratoxidationsration. Det finns en klar skillnad på substratval. Men det är en annan historia jag kan berätta senare🙂 Vad har då hänt träningsmässigt sedan jag körde på samma belastning i december? Jag låter nedanstående laktatkurva tala för sig själv: