För att anknyta till en för er okänd verklighet men lättare för mig att räkna på kan vi ta gårdagens äventyr. Jag slänger in lite gissade värden för muskelglykogen så ni kan följa med i händelseförloppet.

Efter träning dagen innan (muskelglykogen ca 300 mmol*kg dw^-1) och fettkost på kvällen (morgonstatus ca 450 mmol*kg dw^-1) och dubbla morgonpass innan lunch (ingen frukost, ner till 200 mmol*kg dw^-1). Beräknad resyntes för semle-kost på 25 mmol*kg dw^-1/h för 5 h ger 325 mmol*kg dw^-1 innan kvällspasset som var 8*5 min kring RQ 1,00. Passet i sig borde dragit åtminstone 100-200 mmol*kg dw^-1 (beroende på tillgänglighet endogent/exogent CHO) vilket sätter mig på 125-225 mmol*kg*dw^-1 som färdigtränad. Lågt men inte väggad, och garanterat i svårt tillstånd att utföra arbete som inte går så bra med en aktiv fettförbränning. Ett halvdant train low-pass ‘under the influence’ alltså.

(Alla värden är gissningar utifrån respons från försökspersoner i den studien vi kört på labbet), och visst var det ett roligt inlägg?