Det skulle vara roligt att testa en löpartävling. Milspåret går tex den 18 maj. En tid kring 40 min räcker ganska långt ser jag i resultatlistorna. Förrförra året sprang jag ursviksmilen i regn på dryga 41 minuter, så jag borde kunna kapa en del på den tiden på en vettig bana tycker jag. Men faktum är att jag är en kass löpare.

Idag sprang jag 20 minuter på bandet på 4:14/km, 0.9 graders lutning och fläkten i ansiktet. Ska jag tävla vill jag i varje fall ner på 3:50/min på steady state-laktat innan dess. Kul med utmaningar. Ni minns väl mitt 5000 m-pass på stadion i oktober? 18:52 fick jag då i varje fall. Jag sprang visst nån gång på 19:12 också.

Ska vi angripa det här lite vetenskapligt: om jag kan hålla ett tävlingstempo på 90% av VO2max i en mil borde jag komma in på 34:17. förutsatt att jag kan springa🙂

Känner ni igen löpbandet?

Med så här mycket idrottshistoria inpå knuten borde det ju gå att få till lite flåsande.