Vissa mornar är jobbigare än andra. Idag var jag grymt seg och låg och drog mig ett bra tag innan jag kom upp och satte in 56 minuters pendlingscykling med den extrema snittpulsen av 132 bpm innan jag tog en tårtfrukost på labbet. Typiskt det där med tårtan, att den skulle vara där mitt i måndagsdeffen. Dessutom körde den till mitt sinne till den grad att jag var tvungen att äta kakor efteråt.

Deff stavas energiutgift för mig, så idag kommer dagen träningsmässigt innehålla ca 1:20 h cykel, 30 min löpning och lite styrketräning på det. Cirka två timmars aktivitet blir det alltså, och kan jag skärpa till matintaget och hålla mig igång kanske jag kan droppa de där två kilona som behövs innan de riktiga tävlingarna drar igång. Nästa vecka tänkte jag mig nog smyga in ett maxtest också.

Om tre helger kommer jag vara tränare på det årliga Svealandslägret som i år är i Eskilstuna. De här lägrena brukar ha lite blandad impact i olika cykelklubbar. Det organiseras liksom inte kring den egna föreningens cyklisters medverkan utan ungdomarna lämnas ibland att själva ta ansvar för motivation att vara med på lägret – vilket ju blir som det blir. Jag tycker klubbarna borde vara mer offensiva och få ut sina cyklister på sådan här tillställningar. Det ger mycket samhörighet och bra överblick av sporten utanför den egna klubben. Sånt är viktigt.