Nu glömmer vi dagens resa tycker jag. Jobbigt var det i varje fall. Missade cykeltävling både i stockholm och på tv gjorde jag också, men jag fick som höjdpunkt riva av ett testcykelpass som går till historien när jag kom hem i varje fall. I Lissabon skramlade jag ihop 2:40 h löpning totalt under de fyra semesterdagarna. Resterande tid promenerades det och åts fika. Förhoppningsvis har jag inte lagrat in fett nog i kroppen för att totalt sabba tävlingssäsongen…

Som utvärdering av resan så gav Lissabon ett trevligt intryck. Staden är under uppfräschning men med tanke på Portugals ekonomiska situation är det väl kanske att begära för mycket på den punkten i dagsläget. Vi bodde enligt guideboken i  ett “getto där inte ens de street-smartaste lokalbor vågar sig in, inte ens till tunnelbanehållplatsen”. Det var väl tur att vi läste det där på plats dag 2 och inte före avresa så vi inte vågat gå utanför hotellet alls. Men okay, vårt område (Anjos) var väl inte det mest uppdaterade och det var en hel del slitna människor i krokarna, men det var det på så många andra ställen med.

Kan staden rensa ut lite social misär så finns det massor av vackra hus, god mat och trevliga promenadgator att utforska. Personligen gillade jag alla fik och resturanger samt den äldre stadsmiljön mest. Staden är rejält kuperad så det går utmärkt att promenera sig till trötta ben och belöna sig med en fika. Som referens kostar en monsterstor bakelse och en cappuccino (alltid med grädde på i Lissabon) 4.50 E som dyrast. Helt okay.

Mindre bra var väl kanske de bitarna som följer med en huvudstad med lite ruggigt förflutet. Som jag skrev så var det gott om slitna människor, en del tiggeri och tydligen en rätt stor grupp segregerade invandrare som staden har kvar att ordna för. Vissa platser drog mer folk än andra, och speciellt kvällstid lär man nog välja sina promenadgator. Vill man köpa droger är det bara att promenera på stan så blir man automatiskt kontaktad av försäljare om man är yngre och av manligt kön. Louise blev tillfrågad noll gånger, jag tappade väl räkningen redan första dagen. Jag har väl knarkarlooken?

Lissabon är heller inte en sönderturistad stad. Det innebär att det inte är en massa turistfällor överallt men också att utbudet med museér och dylikt är lite mindre. Kommunaltrafiken är bra och vill man se mer så finns det att göra även utanför staden. Vill ni själva dit tycker jag ni nöjer er med några dagar och att ni bor närmare havet för bättre närhet till de delarna av staden där man faktiskt vill vara.