För att citera Gunde. Både havregrynsgröstens nackdelar och LCHF var på tal idag i lunchrummet, ej initierat av mig sa tilläggas. Gunde åt kanske alltså ca 40 000 kcal per dygn av kolhydrater. Jag orkar inte ens bry mig om hur många liter havregrynsgröt det motsvarar om man blandar ihop enheter med varandra utan kan bara faschineras av att Gunde med sina kostuttalande kunde vara en sådan matgud bland hungriga idrottare för inte så länge sedan.

En sak många inte tänker på är att Gunde säkert (jag har inga siffror) fixade 6,5-7,2 l/min i vo2max. Med hans fysik innebär det att han omsatte runt dubbla energimängden per tidsenhet som en vanlig motionär under ett distanspass och därmed behöver äta dubbelt så mycket för att kompensera för träningsutgiften. Det kostar på att vara vältränad.

MIn egen laddning inför helgen betsår nu av tomteskum. Det är svårt att neka inköp när 600g-lådan kostar 9 kr. Ännu svårare är det att sluta äta trots att kroppen uppenbarligen inte mår så fint av att få magsäcken fylld med tomteskum. Kolydrater i form av socker är verkligen en bra ingrediens för att trigga ätreflexen, trots att det smakar dåligt. Du vet att du vill ha mer, och mer…🙂