Foto: Allt om cykel

SM har alltid varit ångesttävlingen för min del. I år gick det verkligen åt skogen med prestationen. Jag är egentligen i jättefin form men de senaste dagarna har ryggen trilskats. För er som inte är insatta i min prolematik så beror min ryggtrötthet ingenting på om banan är teknisk eller inte eller om jag kör heldämpat eller inte. Min ryggtrötthet slår inte till av en slump ute på tävlingarna utan som i det här fallet yttrar sig i att jag inte pallar sitta upprätt vid ett matbord utan att stödja mig vid skivan, får ont av att gå i trappor osv. Jag vaknar på nätterna för att knäcka ut ryggen.

Så, igår försökte jag cykla i skogen utan vidare framgång så jag visste var dagen skulle sluta. Anledningen till trött rygg är nog faktiskt så simpel som en för hård säng för mig att sova i under helgen. Jag körde i varje fall runt tävlingen idag i lustempo. Trött kropp, låg puls, frusen – speciellt på slutet då det ösregnade.

När ryggen är bra så sitter jag med fint när starten går. Oftast tycker jag det går i bra tempo och jag har inga problem att placera mig. Idag tog jag i allt vad jag kunde och blev avhängd på startrakan, tappade mer placeringar under startloopen, tappade kedjan vid första tekniska partiet och var sedan långt bak i fältet utan minsta förmåga att köra fort. Nåja.

Grattis till Emil som äntligen fick vinna!

Resultat på SM-siten

Allt om cykel

Cyclesport

Resultat:
1 LINDGREN Emil Alingsås SC 1:36:13,0  
2 DARVELL Magnus Kalas CK 2:05,0
3 NILSSON Mattias* Kalas CK 2:38,0
4 EDIN Fredrik Cykloteket RT 4:27,0
5 BLECKUR Lars Cykloteket RT 7:44,0
6 BYHLINDER Oscar* IK Jarl 7:56,0
7 KARLSSON Mathias Mölndals CK 9:26,0
8 JONSSON Olof* Alingsås CK 10:09,0
9 BLOMQVIST Alexander Vincent* Alingsås SC 10:38,0
10 S FLOCKHART Mikael Team Powerbar -RSP 13:06,0