Foto: Louise Flockhart

Dagens långlopp var det första i Norberg för många av oss. Banan var väldigt enkel utan tekniskt svår stig och dessutom rätt lättåkt utan några större stigningar. Det är kanske inte mitt bästa underlag och bantyp men det är kul med så stort spann av bantyper i cupen.

Tävlingen gick bra för min del och jag kunde vinna efter hårdkörning på slutet. Inledningsvis gick det väldigt lugnt och vi var en jätteklunga en bra bit in i loppet. Det delades upp vid ett skogsparti och vi skapade en tätgrupp på kring 7 personer som till slut kunde samarbeta under loppet och hålla hygglig fart. Landström tog det första spurtpriset och jag bergspriset som följde.

Slutet av tävlingen innehöll en del attacker och med cirka tre kilometer kvar fick jag en lucka i början på den långa banvallen (?) som vi körde på. Plattsoloåkning med köttare som Landström och Wengelin bakom var väl kanske inte det jag hade tänkt mig skulle avgöra loppet men jag hade fina ben och de bakom kunde inte bestämma vem som skulle jaga ner mig. Luckan växte och med tyngsta växeln i över hela banvallen så hade jag fått en så stor lucka vid inträde i den bebyggda delen av Norberg att jag kunde slå av på tempot och tryggt rulla imål utan att vara stressad.

Resultat

Wickströms intervjuer

Allt om cykel