Dahl, Villgott, Kumlin, Angelica och jag åkte HH-banan imorse. Vi drog till med två varv (tävlingen blir 3 varv) i den fina hellasterrängen. Det är rätt fint med ett långlopp nära Stockholm, faktum är att starten är ungefär en kvarts cykelväg från plattan (Sergels torg eller T-centralen för er utsocknes). Eftersom banan går till del på motionspår körde vi en lite modifierad sträckning vid Sickla, Efter gårdagens regn var den steniga och bergiga terrängen rätt blöt på sina ställen då det gärna bildas bassänger av vatten i sänkor på hellar och stigar. Jag skarvade på runt erstavik och hem via Farsta och Stuvsta.

Att jag kört så mycket på banan nu beror på att jag tänker köra i år. Tidigare år har tävlingen krockat eller legat obekvämt dagen före en större tävling men i år är det ingenting som stör ett deltagande från min sida. Hellas och Sicklaskiftet erbjuder för er som inte vet väldigt fin cykelåkning. Nu för tiden är området rätt exploaterat och cykelåkningen har verkligen fått ett uppsving med allt vad det innebär i markslitage. Många skogar som inte används aktivit är gärna stiglösa och igenväxta men Hellasområdet bjuder fina breda öppna stigar över Stockholms kanske bästa cykelterräng med hällar och sten. Området är riktigt bergigt och det finns verkligen stig överallt som är cykelbar och utmanande på samma gång utan att utmaningen består av att fäkta granruskor och trampa fästinggräs. 

Nackareservatet som tävlingen går i begränsar cyklingen utifrån diverse reservatföreskrifter så ska ni cykla hela banan rekomenderar jag den officiella provkörningsdagen 7/9 som Cykloteket annordnar. 

Den här nyheten ligger uppe på HH-sidan. Jag tycker detta verkligen är någonting övriga tävlingar kan ta efter.

19/8 Cykla för ett bättre klimat! Till årets Hammarby Hill har vi valt att inte dela ut några medaljer till deltagarna. Istället kommer vi att planera träd. Den summa som skulle lagts på medaljer skänks nu till Vi-skogens planteringar i Afrika.”