Typisk specifik distansträning: Dagen efter ett långlopp, 5,5 h på högsta möjliga intensitet med så trötta ben som möjligt ute i ödemark, olidligt varmt och ingenstans att fylla dricka. Som bäst utfört tillsammans med en distanskung som maler ner dig till ett stadie av utmattning så att gårdagens tävling känns som ett återhämtningspass i jämförelse. Foto: förmodligen Oscar Ekstam.

I det föregående inlägget så skrev jag en trevande början till “hur ska man träna distans”.  Punktlistor rockar så jag fortsätter med det:

  • Specifikt utförande: distansträning syftar som sagt främst till lokala anpasningar och en övergripande anpassning till träningsformen, dvs sitta på cykeln. Detta innebär att det som cyklist inte går att genomföra distanspass på längdskidor, med löpning etc eftersom rörelsemönster och muskelaktivering skiljer sig åt. Det innebär inte att lugna pass i tex ovan nämnda aktiviteter är meningslösa men man ska akta sig för att tro att man kan ersätta cykelträning hur som helst.
  • Cykeln: Det pratas väldigt ofta inom cykelkretsar om hur viktigt det är att sitta korrekt på cykeln. Visst finns det en sanning i det och om man kan är det naturligtvis bra att sitta så lika på alla cyklar men med tanke på olika användningsområden för olika cyklar kan det också vara bra att sitta olika helt enligt teorin om nytta av mångsidighet. När man cyklar lugnt har man ett annat rörelsemönster än när man tar i. Typexemplet är nyttan av tillvänjning vid tempocykling. Nöta nöta nöta… om man vill bli bra.
  • Terräng/landsväg?: Tävlar man i skog så kör man naturligtvis även distans i skog. Själva genomförandeformen är ganska öppen och man hinner med mycket under sina distanstimmar. De kanske mest välinvesterade distanstimmarna nyttjar man genom att köra tävlingsbanor eller på annat sätt försöker efterlikna prestationssituationen man ska använda sin kommande enastående fysik inom. Överlag så går distanspassen utmärkt att kombinera med andra viktiga moment i träning och tävlingsförberedelse.

Nästa inlägg om distansträning får handla om muskulär anpassning och kost.