Det blev ett fint pass imorse, med frukost i magen och allt. Jag brukar oftast välja mellan 40-50 minuter efter frukost eller 20-30 minuter före frukost när det gäller just den här träningsformen. Oftast blir det det det sistnämnda eftersom det tar mindre tid i anspråk och dessutom är avklarat tidigare på dan. Överlag bantar jag ner min träning så mycket jag bara kan, både i tid och effekt. Anledningen är så klart att jag precis som andra heltidssysselsatta med arbeit inte kan mysa med en långfrukost, vila på det och sedan träna mitt långa kvalitetspass på en vanlig vardag. Istället blir det den naturliga kompromisslösningen att sätta mig i så eländigt skick jag orkar med fram till morgonpasset och sedan riva av det toppat med kalorirestriktion efter bästa förmåga under tiden efter passet. Rätt tvärt emot SOK’s kostrekomendationer – jag vet, men å andra sidan har jag aldrig varit så frisk som under de senaste åren eller fått ut så mycket av min träning i faktisk prestationsförmåga.

På tal om kostrekomendationer. Det är alltid kul att läsa om hur mycket mjölk, knäckebröd och potatis som ska i en tränande kropp. Men det energitäta fikat och godiset nämns aldrig. Undrar vem som blir först att skriva “godisguiden till OS-guld”? Jens? Fredrik?