Idag har jag nog arbetat med uppåt hundratalet exel-ark. Mycket data blir det att hantera men ack så spännade korrelationer det går att få fram. Idag har jag tillåtit mig att titta närmare på individuell laktattröskel och långtidsarbete kring densamma. Normalt sett på individnivå och ofta annars så brukar sådana här viktberoende parametrar kunna blir mer representativa för prestationsförmågan för en person. Men inte i det här fallet, så spårningarbetet startades direkt.

Absolutvärden eller procentvärden, diffar eller viktkorrigerat? I det här fallet finns det en avvikelse från en “perfect fit” som ser ut att bero på någonting. Det kan vara så enkelt som att korrigera för fettfri massa, syreupptag eller någon annan variabel… Den som lever får se.

Gör man det här på individnivå så kan man spåra förändringars beroende av olika variblars betydelse för prestationsförmågan. Punktmarkera detta med rätt träning och sedan glänsa. Själv vill jag upp på 5,4 w/kg för ett 40 min TT, det är min teoretiska prestationsförmåga från i år som jag borde klara när jag kommer i form. En skojig form för att uppnå detta skulle kunna vara att varje dag köra på den belastningen. Säg innan jag smiter härifrån på kvällen. Börja på 5 min och sedan plusa 30 s per dag och efter 70 dagar vara hemma. Det skulle vara kul och se hur länge jag orkar. En annan variant hade varit att starta varje dag hemma på monarken hemma och se hur långt jag kommer på 5,4 w/kg. Vilka drömmar🙂