Eftersom jag får en del frågor på hur just jag kör styrketräning så tänkte jag redovisa ett pass här. Lyft vikt är lite ointressant så det lämnar jag ute. I dagsläget är min styrketräning inriktad på att bygga en stabil bas, dvs träna hårt utan att toppa mig eller köra slut på mig. Passens syfte är att stärka mig och få till en funktionell helkroppsstyrka. Någon gång i Januari kommer jag lagga i en till växel och försöka förbättra mig på passen medan dagsläget handlar mer om att bibehålla en nivå. Nedan ser ni dagens pass, som är ett av två pass i veckan i gymmiljö:

1: Komplexövning med stång som uppvärmning

2: Marklyft 4×10 rep, första setet som uppvärmning

3: Knäböj 4×12 rep, första setet som uppvärmning

4: Vadpress 3×25 rep

5: Situps i maskin, för att aktivera höftböjaren mera och kunna köra på högre vikt. 3×25 rep

6: Benpress: 8×12 rep, första setet som uppvärmning, set 2 och 8 lite djupare och med lägre vikt. Mittenseten körs med tyngst vikt.