Imorse körde jag min temporunda här ute på landet. Tempo är en fin träningsform. Kniven mot strupen hela varvet runt. Tankar om döden som snurrar runt i skallen + annat. Idag var det ingen barnlek. Tung vintercykel och kraftig motvind på förstasträckan innan vändning. Jag tänkte mig väl två varv som vanligt men efter några minuter ville jag nästa styra ner i diket för att vila mig. Jag bestämde mig rätt snart att det fick räcka med ett varv och medan jag cyklade så smed jag samtidigt på en hämnd för att kompensera för “- ett varv”.

Med tillgång till ett powertap-hjul och en trainer så passade det perfekt att göra en upprepning av missärpasset idag. Fast utan motvind, utan variation i höjdskillnad på banan, utan svängar och igångdrag. Rent teoretiskt så mår benen bättre av att snurra i jämn takt med stabilt effektflöde. Alla variationer i power (som är effekt över tid i det här fallet) utmanar metabolismen på ett mer resurskrävande vis och allt övermod kommer resultera i en syreskuld som innebär en dipp i effekt utan att metabolismen för den delen saktar av likvärdigt. Det är därför varje topp i en effektkurva följs av en dipp. Tramptag för tramptag. Den ökade metabola belastningen leder också till högre koldioxidutvädring vilket ökar ansträngningskänslan i andningen likväl som mjölksyrabildningen i benen och därmed ökad trötthetskänsla även där.

Hypotesen idag var därför att inomhuscyklingen skulle ge lägre upplevd ansträngning för samma medeleffekt(W).

Avg W Moving W Pedaling W NP W Avg cadence Avg Hr Torqe
Ute 279 279 279 282 77 177 10,98
Inne 279 280 282 281 87 178 8,44

Så här ser graferna ut. Medelvärsviktade punkter (30 s). Jag var mycket mer energilåg på kvällen och givetvis lite trött efter morgonövningen, så därför tog jag två pauser, vilket löste sig fint mot medeleffekten. Sägas ska också att ute-passet gav jag järnet på, innepasset tog jag mig igenom utan problem. Inomhuscykling vinner🙂

Ang. trainern så syns det en klar drift fram till första vilan. Hastigheten på bakhjulet följer inte effektkurvan. Detta gjorde också att jag trots “rätt” kadens halkade ner för lågt i effekt efter vilan, vilket syns som större amplitud på grafen för att kompensera. Jag hamnade lite mellan två växlar där den första utväxlingen var för lätt och den andra för tung vilket gjorde att jag stod mmycket upp på tyngre växel mot slutet.