20120229-084711.jpg

30 min @ 263 W. Ungefär 14 slag lägre snittpuls än i november.

Idag blev det premiär för Garmin-datorn (Edge 500) på testcykeln också. Jag satt igår och blippade i menyer tills L blev tokig. 3 fönster med 8 visningsparameterar finns det, ändå känns det för lite då det finns så många valmöjligheter. Samtidigt som jag vill ha medelvärden synliga så vill jag ju också ha momentanvärden i displayen. Lyxproblem. Nu har jag ett fönster för testcykling, ett för landsvägskörning med fart- och effektpace och ett fönster för all cykling som inte har effektmätning i fokus.

Garminen gör rätt mycket samtidigt men har en del utveckling kvar. Kaloriförbrukningen är en sådan funktion som kan göras mycket bättre, och mjukvaran får väl mer ses som någonting som ingår i köpet snarare än ett träningsverktyg. Ett kortkommando för zero offset för effektmätaren skulle förenkla livet också. Fördelen är ju så klart att man kan plocka in så mycket i samma enhet. För mig som varje vecka tränar på upp till 7 olika cyklar och har 7 olika programvaror i bruk för träningsdatahanteringen finns det ju en vits med att kunna klumpa ihop så mycket som möjligt.