Jag körde ett ramptest imorse och kollade av fettförbränningen. Det var väl inga nyheter direkt förutom en förbättring på fettoxidation på sista rampen. Det hänger samman med att tröskeleffekten ökar och tar med sig allt annat. I diagrammet syns väl också ganska tydligt varför distanspass på +4 W/kg är märkbart svårare att åstakomma utan energitillförsel än pass på 3,8 W/kg (som sist jag försökte).
5 comments
Comments feed for this article
March 8, 2012 at 9:24 am
Anonymous
Vad jag förstår är det % andel av aerob metabolismen som kommer från förbränning av KH/fett på y-axeln . Mer illustrativt att rita en kurva med prestationsmått (typ W/hastighet) på x-axeln och antal g fett resp KH på y-axeln. Då syns den sanna förbränningen av fett resp KH snarare än hur de är fördelade sinsemellan
March 8, 2012 at 11:50 am
Flockhart
Ambitionen var inte att vara så illustrativ som möjligt. Det här är bara en blogg. Det som finns här får var och en tolka efter eget huvud. Om du använder sökfunktionen så hittar du en sån graf som du är ute efter… Man kan inte upprepa sitt innehåll i hur många inlägg som helst utan att göra en förändring.
Och kommentera gärna med namn.
March 8, 2012 at 3:38 pm
Robert
Hoppas det går bra att ställa en fråga om hur man kan tolka ett maxtest.
Körde ett 10min test igår där jag snittade 5,1w/kg. De sista 2min låg pulsen konstant stilla kring 165-166bpm trots att jag ökade kadensen och körde kring 5,3w/kg. Har noterat en maxpuls kring 181bpm för 2år sen. Kan maxpulsen sjunka så pass mkt ju mer vältränad man blir och borde inte pulsen öka mer de sista 2min när jag ökar kadensen? Rent teoretiskt, hur mkt w/kg borde jag kunna köra 4*4min på?
March 8, 2012 at 7:14 pm
Flockhart
Pulsen är ju egentligen inte intressant om man kan mäta effekt. Huruvida pulsen är låg eller hög spelar ingen som helst roll då effekten är det viktiga i sammanhanget. Men om man vill resonera baklänges så visst finns det en funktionell aspekt på det här med maxpuls, och framför allt den maximala puls som går att nå på det specifika passet/testet. Förmodligen har du mer att ge om du låg 15 slag från max och 4×4 kan du nog köra på ca 20 w mer än under ditt test. men det bästa är ju för dig att köra ett 4×4-pass och se själv. Varför räkna om du kan mäta?
March 8, 2012 at 7:24 pm
Robert
Du har rätt! Min egen känsla är att det måste vara den lokala biten som brister i sammanhanget eftersom det uppenbarligen finns kapacitet hjärtmässigt! Tack för att du tog dig tid!